فایل ورد نقش ساختار بازار در تجارت خارجي (مطالعه موردي: صنايع كارخانه اي ايران)

لینک دانلود

فایل ورد نقش ساختار بازار در تجارت خارجي (مطالعه موردي: صنايع كارخانه اي ايران) دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد نقش ساختار بازار در تجارت خارجي (مطالعه موردي: صنايع كارخانه اي ايران) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد نقش ساختار بازار در تجارت خارجي (مطالعه موردي: صنايع كارخانه اي ايران)،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد نقش ساختار بازار در تجارت خارجي (مطالعه موردي: صنايع كارخانه اي ايران) :




نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي

تعداد صفحات :29

از اواخر دهه 1970 تلاش زیادی به عمل آمد تا با حذف فرض های محدود كننده تئوری های مرسوم به ویژه فرض بازار رقابت كامل، فرضیه های جدیدی بنا گردد. در چارچوب مدل های جدید، پیش بینی های در حوزه های تجارت بین الملل دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای گردید. مشخصا علت تجارت بین الملل از مزیت نسبی صرف فراتر رفت و با توجه به سازگاری ساختار بازار رقابت ناقص با مدل های جدید، ساختار بازار نیز از اهمیت خاصی برخوردار شد. اگر چه بحث های نظری قابل ملاحظه ای درباره نقش ساختار بازار در تجارت بین الملل صورت گرفته ولی هنوز مطالعات تجربی در این زمینه به ویژه برای كشورهای در حال توسعه محدود بوده است.مقاله حاضر به عنوان تلاشی در این زمینه، به اهمیت و نقش ساختار بازار در ساختار تجارت خارجی (صنایع كارخانه ای ایران) پرداخته است. برای این منظور صنایع كارخانه ای ایران در سطح تجمیع سه رقم طبقه بندی بین المللی صنایع مورد توجه قرار گرفته و محاسبات مربوط به تجارت خارجی و متغیرهای ساختاری صنعت برای این صنایع صورت گرفته است. سپس بر اساس مدل های جدید تجارت بین الملل و با به كارگیری مدل لجیت برای سال 1377 اهمیت نقش ساختار بازار در تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه حاضر با مدل های رقابت انحصاری تجارت بین الملل سازگار می باشد. به عبارت دقیق تر، وجود درجه پایین صرفه جویی های ناشی از مقیاس، نسبت تمركز بازار پایین و درجه بالای تمایز محصول كه مهمترین متغیرهای ساختار بازار رقابت انحصاری می باشند، تاثیر معناداری بر ساختار تجارت درون صنایع كارخانه ای ایران داشته اند.با توجه به این كه رشد و توسعه اقتصادی - در چارچوب مدل های جدید تجارت بین الملل - موجب كاهش سهم تجارت بین صنایع از كل تجارت می گردد. نتایج مقاله حاضر می تواند در سیاست گذاری های اقتصادی به ویژه در استراتژی توسعه تجارت بخش صنعتی مهم تلقی گردد.
كلید واژه: ساختار بازار، تجارت درون صنعت، مدل رقابت انحصاری، تمایز محصول، نسبت تمركز

توضیحات بیشتر